mandag 30. juli 2012

Kokegrop



Del 1 Innkjøp


Jeg fant en tekst i Andreas Viestad sin bok Ekte vare om hvordan lage kokegrop. Dette er en matlagingsform som går til bake til jærnalderen. Så jeg tenkte at dette er et fint sommer prosjekt. Prinsippet er enkelt, grav en grop, fyr opp, legg stein i bunnen og dekk til. Men litt mer planlegging skulle til. Jeg tenkte at når jeg først skulle lage mat fra jærnalderen, ville jeg at den skulle være økologisk. Etter en telefon til regional matkultur fant jeg noen bønder i Næs sør på Gotland, som drev med økologisk landbruk. Jeg satt meg i bilen å kjørte ned. På gården Sigharve traff jeg et hygelig par som driver med korn og lamm. Bondekonen Lotta snakket litt om deres betraktniger rundt økologisk og sammenlignet konvensjonelt landbruks bruk av sprøytemiddler med en body builder, som har store muskler men ingen kraft. Hun så på økologisk landbruk som en seig masay. Masayen har mye mer krefter i sin tynne kropp. Husbonden Curre var også entusiastisk ovenfor gamle kornsorter, som de har dyrket fram på Gotland. Mye av problemet med de sortene vi har dyrket frem er at de er mer motagelige for sopp og sykdommer, mens de økologoske ursortene er mer robust. 

Jeg fikk kjøpe en gigantisk økologisk lammesteik med masse fett. Steiken som jeg la i kokegropen viste seg å holde til over to middager og mettet 17 personer og da hadde vi rester igjen. Husbonden var så entusiastisk over mitt kokegrop prosjekt, at jeg fikk med en sekk ved med på kjøpet. På veien stakk jeg innom en del andre bønder og kjøpte grønnsaker. De fleste av gårdsbutikkene er selvbetjente. Du skriver opp hva du kjøper og legger pengene i kassen. Det er hyggelig å kjøpe råvarene direkte fra gården. Noen ganger er det folk hjemme på gården som slår av en prat. 

Del 2 Graving.

Å lage kokegrop krever en del fysisk slit. Gropen skal være ca en meter dyp og 80 cm bred. I bunnen bør det ligge et godt lag av steiner av litt størelse. Det er smart å sette i gang dagen før. Det tar tid å grave og hente stein. Siden jeg lagde min kokegrop på Gotland og nede ved strandsonen, var det lite stein og fin sand å grave i. Etter å ha kommet et stykke ned i marken, begynte jeg å tenke på at det må være et slit å være gangster. Mitt hull var ikke i nærheten av å være like stort eller dypt som en grav. Så finn en mark uten for mye stein og røtter. Etter å ha gravd ferdig kokegropen, synest jeg at en øl og et bad var på plass.

Del 3 Den store dagen.

Det var en del spørsmål fra svigers om det ikke heller var mye lettere å sette steiken i ovnen. Av og til er det gøy å gjøre noe uten om det vanlige, uten å vite hvordan resultatet blir. Litt nerver hadde jeg og hadde nok overdrevet en smule med tilbehøret. 

Jeg fyrte opp med sekken fra Curre og toppet med noen store stokker. De blir virkelig varmt, så du kan lett steke pølser. Jeg tenkte på at hvis jeg hadde hatt en jern plate kunne jeg ha lagd lunchen på den. Dette hadde vært en fin måte å utnyte varmen på. Jeg lot det brenne i ca to timer og ventet til det bare var glør igjen. Jeg fikk et tips om å legge noen steiner på toppen av det varme kullet. Etter det la jeg et lag med bjørkeris som beskyttet kjøttet. Ikke ta for mye bjørkeris, jeg har en misstanke at jeg la for mye og at steiken havnet for langt opp i gropen. Opp på steiken la jeg et nytt lag med bjørkeris for å beskytte mot jord fra grestorv, som jeg toppet gropen med. Jeg hadde litt lite folie til å pakke in steiken i, men nok til å få dekket den. Steiken krydret jeg med sesten fra økologiske sitroner, hvitløksfedd, timian fra en av økobøndene i Nes og salt og pepper. Når jeg bruker skalet fra sitroner er det viktig å ikke få med det vite i skallet, dette gir en bitter smak. Men det viktigste er å bruke økologiske sitroner, sitroner har veldig mye sprøytemiddel i seg. Så derfor kjøper jeg konsikvent økositroner, det er alltid noe godt skalet kan brukes til.

Etter seks timer var det klart for å grave opp steiken. Den minst kjøttfulle delen lå ned mot steinene. Denne delen var helt gjennomstekt, den mest kjøttfulle delen var rosa- men veldig mør og fin. Det finne med kokegrop er at temperaturen blir gradvis svakere og fuktigheten i jorden gjør at kjøttet ikke blir tørt. Kjøttet var fantastisk. Hvilken bedre måte å få dagene til å gå på sommeren. Kokegrop gir deg mosjon, god mat og en god anledning til å lage en fest. 

www.sigsarvelamb.se

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar