tirsdag 31. juli 2012

Ramsløkspesto

Gotland er en av de stedene hvor det finnes mest ramsløk i Sverige. Dette visste jeg selfølgelig ikke. Så jeg kom til Gotland med en stor pose tørket ramsløk fra Tyskland, kjøpt på fastlandet. Skit au. Min kones mor viser meg  hvor det er masse ramsløk, sesongen er visst best på våren, så hun er litt usikker på om det finnes noe ramsløk nå. Vi kjører inn på en gård og må på forbi noen forskrekkede griser, for så å klatre over piggtråd. Der finner jeg et vissent ramsløksblad, så det ser kjørt ut, for denne sesongen. Litt lengre inn i skogbrynet er det mer, de er fine og grønne. Jeg plukker mere enn nok til dagens middag som er hjemmelaget ramsløkspesto med granateple.

Vi har fått tak i sesongens siste aspages. Min kones mor vil ha sin favoritt forett, asparges og permasan som er toppet med litt olivenolje.

Kok aspargesene lett. Ikke ta tiden på dem, noen er tynne å andre kjukke. Generelt med asparges er det bedre med for lite enn for mye. Hell litt olje over, så permasnen har noe å feste seg i. Forett på en to tre.

Hjemmelaget pasta

Hjemmelaget pasta er lett å lage. Jeg leste i en kokebok at fedig pasta er for mennesker som ikke gidder å lage mat. Det stemmer også. De gangene jeg kommer  hjem å er trøtt og uinspirert funker ferdig pasta. Men å lage sin egen er ikke vanskelig. Den smaker mye mer og du vet hva som er i den. Jeg har valgt å gjøre min pasta så økologisk som over hode mulig. Jeg fikk tak i økologiske egg, hvetemel, olivenolje, men ikke durumhvete.

Her kommer forklaringen på min pasta: Lag en ring av to dl hvetemel og to dl durumhvete. Separer eggehviten fra gulen. Ta vare på hviten, det er masse morsomt den kan brukes til. Legg fem eggeguler i mitten av ringen med mel og bland sammen. Jeg elsker å poppe eggegulen med fingrene før jeg blander. Barnslig glede.

Hvis deigen blir litt for tørr bruker jeg litt av eggehvitten. Deigen skal ikke være tørr, men heller ikke klissete. Når den er passe elastisk, putt den i en plastikpose i kjøleskapet. Etter 30 min. er det bare å rulle ut. Jeg har en håndholdt pastamaskin. Begynn med det største hakket og fortsett steg for steg til den er på det tynneste. Jeg legger deigen på en plate med litt mel under. Deigen klister seg ofte litt når den får ligge på underlaget.

Ramsløkspesto

Rist pinjekjørnene: For å passe på at de ikke blir brent flipper jeg pannen gjevnlig.

Legg ramsløksblader, pinjekjærner og parmesan i en blender og fyll på med olivenolje.

Jeg bruker aldrig mål når jeg lager pesto, men ha alltid mere blad en du tror du trenger. En neve parmesan, litt mindre pinjekjærner og et par klyper maldonsalt. Topp opp godt med olivenolje. Er det for lite av en ting er det bare å kjøre på mer.

Granateplene har jeg renset i en liten skål ved siden av. Jeg blander Ramsløkspestoen i pastaen først og så fordeler granateplekjærnene. Granateplene gjør at pastaen får litt syre og litt tyggemotstand. Ramsløken er ikke like sterk som hvitløken. Vanlig pesto med hvitløk kan ofte bli litt sterk, det er lettere å finne balansen med ramsløken.

Dette er enkelt, men det er noe ved å ha plukket sin egen ransløk og gjort sin egen pasta. 

Jordbær med balsamicoeddik og basilikum

Denne sommerens store oppdagelse var, Balsamico eddiken Saba, som Handberg Engro har. Den er mye søtere enn vanlig balsamico og oppskriften er 2000 år gammel. Så sjansen for at Jesus lurpet i seg denne fantastiske eddiken er ganske stor. Hvis du tar litt av den på fingeren har den et snev av smak av markjordbær i seg. Den gjør jorbærene søte, uten å drukne dem i sødme. Et lite dryss av basilikum, så er du der.

www.handberg.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar